Thursday, August 23, 2007

JATI….OOH…JATI

Hari ni kami sekeluarga ke kedai jati di Kota Kinabalu. Dekat dengan kedai Big Wheel kat bagunan KWSP tu. Konon-kononnya nak cari perabot jati lah. Boleh tahan jugak harganya. Mujurlah ada kawan (Ust Badrol dan Isteri) yang tunjuk dan bawakan kami ke sana. Mereka ni memang pakar dalam bab membeli perabot jati ni. Bab tawar menawar pun boleh tahan. Sebab tu lah kalau bertandang ke rumah mereka kita akan lihat perabot jati yang “kaow-kaow” punya. Tak percaya?...datanglah. Boleh kan Bad?...ko lagu mana..
Okeylah…di sana ada pelbagai jenis perabot jati….dari yang kecil sampai yang besar…..dari yang murah….hinggalah yang mahal-mahal. Jadi pilih-memilih lah kami. Sampai “Musa” pekerja kedai tu pun dah nampak letih nak layan kami. Tapi dah menjadi kerja dia dan kami sebagai pengguna memang ada hak untuk memilih. Terpaksalahkan…..sabarlah Musa nanti kamu mintak dgn bos kamu untuk naik gaji/tambah elaun.
Ok…Tadi aku hanya serah kepada isteri tersayangku (Anie) je yang pilih. Satu jam lebih kami di sana maka perabislah kami RM5250 (kata org sekelip mata sahaja) untuk 3-4 brg perabot jati termasuk 2 hadiah percuma (seperti dalam gambar) Rehal dan ukiran. Kos tambang pun termasuk sekali. Eish…eish…eish kalau fikir sekali macam membazir je. Kalau jumlah duit tu diguna buat beli beras tentu untuk 5-6 tahun pun belum tentu habis di makan. Apapun yang penting barang-barang jati ni tahan berbanding perabot kayu yang biasa. Kata orang “Alah Membeli Menang Memakai”. Bersyukur kepada Allah dgn rezeki yang dikurniaNya, mudah-mudahan kami tak ‘riak’ dengan perabot jati yang kami miliki ini. Untuk Bad dan keluarga kami ucap terima kasih banyak2 kerana bersusah payah bantu kami. Mudah-mudahan juga tahun depan kita sama-sama dapat pindah kerja ke semenanjung.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home