Thursday, August 16, 2007

KRONOLOGI KEJAYAAN NADAL FATA

14 Ogos 07
- Lebih kurang jam 3.30 ptg anggota kumpulan Nadal Fata (termasuk aku) bertolak dari Kota Marudu menuju ke Kundasang. Biasalah jalan yang kami lalui tu berbukit-bukit dan berliku-liku. Sehinggakan Nasir terberundur keretanya. Salah tukar gear 3. Teruk betul. Mujur x berlanggar Rafi di belakang. Mungkin lesen terbang kot Nasir ni.
- Jam 5 lebih kami tiba di Kundasang sambil hirup minuman panas. Antara kami minum saja kecuali Azam. Dia order soto mungkin lapar. Tambahan pulak dia bendahari….duit kompeni ke dibahamnya?…..tanyalah dia(sorry Zam…gurau aje...)
- Lepas tu kami bertolak ke PLD utk penempatan awal kami. Di sinilah kami berbolo’t sikit. Rafi yg tak biasa ke sini pun mcm pandai-pandai aje. Dia buatkan perjalanan kami jd lambat. Maklumlah kawasan berbukit lg. Kalau guna gear 4..sah x leh naik. Gear 3 pun berte’eh. Biasanya gear 2 atau 1. Maghrib baru kami tiba di PLD. Teruk betul jalan ke sana…heis….lain kali aku nak datangpun berfikir. Kami ambil wudu’ dan solat berjemaah. Ada cerita menarik di sini. Ada peserta kursus iaitu pelajar matrikulasi (yg kebetulan berkursus di sana)tanya Nasir dia pelajar SMK ke? Teruk betul pelajar ni x reti beza ust dgn pelajar?@mungkin muka Nasir yg nampak muda (sweet 17)/babyface… Sir lain kali taruh janggut panjang sikit br x timbul salah sangka.
- Lepas tu kami masuk bilik jamuan. Aku kebetulan sakit gastric jd urusetia bg lah makan kuih di bilik VIP. Namun x di duga rakan-rakan lain pun ambil jg kesempatan, semuanya pakat-pakat gastric termasuk azam yang sudah balun soto tadi pun gastric sama..mungkin azam gastric kritikal
- Lepas kami di beri taklimat oleh pengetua PLD kami pun makan berjemaah. Rupanya syok juga makan di tempat sejuk mcm ni. Yelah kundasang ni kawasan sejuk. Tambahan mlm pulak. Ada di antara kami yg ngilu2. Tp yang paling kuat ngilu ialah Mat Syah….ko guano…Syah sampai terpaksa pakai baju sejuk.
- Kami pun bertolak keluar dr PLD ke Hotel Di Ranau( Nama hotel dirahsiakan atas sebab-sebab keselamatan). Di sana kami tinggal kongsi bilik dan juga kongsi 1 tandas dan 1 bilik air untuk 22 orang (sekali dgn peserta kompang dr KMarudu jg). Teruk betul hotel ni dahlah tiada aircond lepas tu kena kogsi tandas pulak (lebih teruk dari asrama sekolah). Aku tidur satu bilik dgn Azam

15 Ogos 2007
- Pagi aku bangun awal lg. Takut berebut bilik air dan tandas. Lps tu aku solat hajat dan solat subuh berlampikan kain tuala . Di sini mcm hotel Islam tp sejadah pun x disediakan di bilik. Lps tu kami makan di restoran barakah. Aku pekena roti canai telor dan milo kosong. Mula2 mcm x mahu mkn roti canai telor sebab aku tengok mcm telornya tak di basuh (bernajis…tahi ayam) tp oleh kerana kawan aku dah order terpaksa aku tibai juga. Tawakkal je lah…mudah-mudan tangan yg tebar roti tu bersih. Nanti tak makan gastric pulak..
- Kami bersiap dan terus pergi ke Veneu pertandingan di perkarangan masjid Daerah Ranau. Di sana kami bersiap dan aku yg tak ada songkok terpaksa keluar dgn Azam. Pergi beli di pekan. RM 15 je…
- Lama kami menunggu untuk pertandingan. Teruk betul pihak pengurusan. Pengadil yang lambat datang antara faktor kelewatan. Kata Rafi mungkin pengadil lmbt sebab pergi balun buah durian dulu atau mungkin juga takut nak mengadili kami yang bagus nih….ceeeehwah perasan sikit.
- Di ringkaskan cerita kami pun bertandinglah. Peserta pertama lg tu sebab cabut undi di PLD semalam nombor tu yang kami dpt. Lps bertanding kami menunggu nak tengok juara bertahan dr KBelub. Kow2 jugak suranya. Aku terus berbelah bagi. Tentu kami dapat nambor dua je ni. Jadi bila pulang ke hotel terus aku buka baju melayu. Bila balik ke Veneu pertandingan kawan-kawan suruh kami pakai balik baju (aku dan azam) sbb kata mereka kami gerenti Johan dan akan buat persembahan. Terutama Rafi yg bersungguh-sungguh menyuruh. Terpaksalah aku dan Azam pakai balik baju. Memang……..nasib menyebelahi kami. Kami dapat johan…Pengurus pasukan kami En Rablin x dpt hadir sbb ada tugas penting. Jd Rafi yang wakil pergi ambil hadiah duit RM350 sebab dia ketua kumpulan kami dan juga sebab suara dialah (semasa rawi) kami dapat markah lebih berbanding pasukan dari KBelub. Terima kasih banyak Ustz Rafi. Duit sj yg kami dapat. Piala2 dan sijil pun tak dak. Teruk betul lah pihak pengurusan.
- Sudah tu kami pun bergambar bersama PTI…opppp sorry PTA (Rafi yg tersasul mcm ni) Cik Norizawati. Nampaknya senyum lebar dia kerana kami menang.
- Sebelum pulang kami beli durian di pasar Ranau sambil test 2-3 biji. Makcik jual durian tu pun baik hati(spooooorting lagi). Terima kasih makcik…kami yg senang hati pun pulang dan lebih kurang jam 9 Alhamdulillah kami sampai di KDC.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home